Hard werken & hard ontspannen - Reisverslag uit Bubali, Aruba van Monique Smits - WaarBenJij.nu Hard werken & hard ontspannen - Reisverslag uit Bubali, Aruba van Monique Smits - WaarBenJij.nu

Hard werken & hard ontspannen

Door: Monique Smits

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 September 2013 | Aruba, Bubali

Alweer een maandje verder, wat gaat de tijd toch snel!
Er is zoveel wat ik jullie allemaal wil vertellen, dat deze blog er gewoon te klein voor is.

50 % Werk
De afgelopen weken ben ik erg druk geweest met invallen. In vergelijking met Nederland is hier op Aruba genoeg invalwerk op basisscholen. Op de maandag, dinsdag en woensdag heb ik de verantwoording over de klas 5 (groep 7). Bij deze verantwoording horen ook vergaderingen, cursussen en bijeenkomsten. Zo ben ik naar een cursus geweest over het verkeersexamen, een cursus op de IPA (Arubaanse PABO) over verschillen tussen het Arubaanse en Nederlandse onderwijs en bijeenkomst over tienermoederschappen op Aruba. Dit laatste onderwerp is erg interessant en passend bij mijn doelgroep op dit moment. Je zult het misschien niet verwachten, maar het percentage tienermoeders op Aruba is erg hoog. Zelfs op basisscholen kom je hiermee in aanraking.
Op de andere 2 dagen heb ik al veel kunnen invallen op verschillende scholen in San Nicolas. Dit heeft zo zijn voor en nadelen. Kinderen proberen je natuurlijk iedere keer opnieuw uit. Het voordeel is dat ik al veel verschillende scholen en klassen heb gezien. Het verschil tussen de klassen en scholen is goed te merken. Het lesgeven in een klas 2 of een klas 5 is een enorm verschil. Klas 2 (groep 4) kan nog amper op hun stoel blijven zitten en je erg moeilijk verstaan en in klas 5 (groep 7) zijn ze al aan het puberen.
De gitaar is al druk gebruikt in de klas. Dit werkt ideaal om de kinderen een beetje te paaien. Overal waar ik kom als vervanger laat ik een enthousiaste muzikale klas achter (ooooho hokey pokey)

Verschillen tussen onderwijs op Aruba en Nederland
1.Aruba: om 13.30 uur naar huis (half uur na schooltijd)
Nederland: om 17.30 uur naar huis (2 uur na schooltijd)
2.Aruba: kinderen blijven hier ongeveer 3x zitten op de basisschool. Dit komt doordat ze goede punten moeten scoren met hun proefwerken.
Nederland: kinderen gaan (bijna) altijd over. Het sociaal-pedagogische speelt een grotere rol.
3.Aruba: geen sprake van 'stempels'. Hiermee bedoel ik dat er geen verschil wordt gemaakt met speciaal onderwijs. Er zijn geen constateringen van ADHD'ers of dyslexie enzovoorts.
Nederland: veel bezig met het afnemen van testen die bij het kind passen. Handelingsplannen en speciale plannen van aanpak.
4.Aruba: leeftijd van de kinderen is hoger, omdat ze vaker blijven zitten. Gemiddelde basisschoolverlater is hier 14 jaar oud.
Nederland: leeftijd van kinderen gemiddeld 12 jaar bij verlaten van de basisschool.
5.Aruba: Kinderen spreken gemiddeld 3 talen (Papiamients, Engels en Nederlands). Niveau van de kinderen ligt lager. Voornamelijk door het gebrek aan de Nederlandse taal. Alle boeken zijn in het Nederlands, terwijl kinderen dit thuis niet spreken.
Nederland: kinderen spreken vaak maar 1 taal, moedertaal Nederlands.
6.Aruba: thuissituatie van kinderen. Ze wonen vaak met opa/oma, ooms/tantes, neefjes/nichtjes samen in een huis.
Nederland: thuissituatie in Nederlands is vaak met vader en/of moeder en broers/zussen.

Leuke uitspraken van kinderen
Tijdens mijn werkdagen heb ik leuke uitspraken van de kinderen gehoord. Deze probeer ik op te schrijven en te bewaren. Vaak heeft het te maken met de taalbarrière.

* Tijdens de aardrijkskundeles ging het over rivieren en beken (water).
Ik: Wat zijn beken?
Kind: Ja dat kun je eten!!
Ik: ? wat bedoel je precies? Een beker?
Kind: nee nee geen beker. Je kunt het eten, bacon!

* Tijdens de taalles moesten kinderen zinnen maken met dicteewoorden.
Ik: maak een zin met het woord ‘genieten’
Kind: Juf, wat is genieten?
Ik: Wie weet wat genieten is?
Kind 2: Ja dat is als je twee blaadjes aan elkaar niet juf.

50% Ontspanning
Naast hard werken wordt er ook erg hard gerelaxt! Onlangs heeft het Electric Festival plaatsgevonden op het eiland. DJ Chuckie heeft er en groot feest van gemaakt! Verder heb ik in de weekenden genoeg gedaan aan ontspanning zoals sightseeing over het eiland, kijkje nemen bij de Natural bridge, bezoekje aan een mooie kapel, strand, koffie drinken bij de Starbucks, parade van de politieke partijen kijken en luisteren naar een erg leuke Arubaanse band (genaamd Tsunami).
Het eiland is op dit moment helemaal los gelopen! Aanstaande vrijdag zijn er verkiezingen en dit wordt groots gevierd. Overal zijn er vlaggetjes, feesten, parades en posters om partijen te promoten. Wanneer je van A naar B wilt gaan met de auto kun je er wel vanuit gaan dat je in de file komt te staan, omdat ze van de AVP of MEP (politieke partijen) langs de kant van de weg staan.
Op de verkiezingsdag zelf is iedereen vrij en mag er op heel het eiland geen alcohol geschonken worden.

Tripje Bonaire
Vrijdag zijn we vrij i.v.m. de verkiezingsdag, lekker lang weekend, hoppa even een vliegticket naar Bonaire geboekt!
Donderdagavond vlieg ik samen met Veronique en Anke naar Bonaire en zondagavond komen we terug. Even lekker op en neer, omdat het kan!

11 x Maak je niet druk om….
- de verantwoording van de kinderen om de klas schoon te houden. Er komen toch wel maaien in de klas.
- de wind. Je luchtbed waait toch wel weg (de zee op).
- ajax. Psv wint toch wel (ja ja ook hier hebben we de wedstrijd live kunnen volgen)
- het missen van je vriendinnen, iedere week ben ik weer blij als ik een envelop mag open maken.
- je auto, problemen krijg je er toch wel mee (gelukkig zijn ze ook zo weer opgelost).
- een afspraak, deze komen ze hier toch niet na.
- de werkdruk, nog een week werken en het is al oktobervakantie
- de politie, ze laseren je toch wel.
- stroomuitval, het hele eiland zit zonder, het wordt vanzelf weer opgelost.
- de foto's, deze komen gewoon iets later op mijn blog.
- het missen van Holland, koop gewoon het ik hou van holland spel.

Speciaal plekje
Deze keer wil ik in mijn reisverslag een speciaal plekje vrij maken voor een speciaal persoon.
Ter nagedachtenis aan T. Margriet.
Ze heeft nu haar rust kunnen vinden.
Ik wens de familie en vrienden heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Ook al zit ik ver weg, ik denk aan jullie.

  • 26 September 2013 - 09:56

    Angelique:

    He chick, wat kun je dat toch goed: zo'n verhaal schrijven!
    Klinkt goed allemaal. Hier begint het al een beetje herfst te worden, heeeeel anders dan bij jou daaro!
    Geniet van alle mooie dingen en mis ons vooral niet te veel, de tijd vliegt (je bent er alweer bijna 2 maanden)

    Love you x

  • 26 September 2013 - 12:22

    Bep:

    Leuk verhaal Monique :D. Moest wel lachen met die uitspraken in de klas. Maar serieus, maaien?! Bwaaa das nasty. Goed dat je PSV ook hebt gezien haha, ik ook! Suupermoooi ghehe.
    Ik wil trouwens helemaal niet weten wat voor temperaturen jij daar hebt want hier begint het al rond het vriespunt te komen, bwuh! Gister ook al heuse natte sneeuw gezien (een ieniemienie beetje maar toch) en we hebben al wolkjes met ademen (maar dan wel 's avonds/'s nachts pas als t nog n beetje kouder is dan overdag :P).
    Heel veel plezier alvast op Bonaire!!
    xx

  • 26 September 2013 - 17:45

    Oma:

    Hoi Monique,het is hier ook nog redelijk weer s'morgens wat mist s'midags zonnetje
    heb je fotoos gezien zo te zien heb je het er goed naar je zin.
    Groetjes en tot snel op Skype
    Oma Nel

  • 26 September 2013 - 18:24

    Evelien:

    Een geweldig verhaal Monique..... idd, wat kun je dat toch goed.... kort, krachtig en zeer mooi!
    Super om te lezen en te zien dat je het nog steeds KEI goed naar je zin hebt. We blijven zo regelmatig contacten! Ik wens je héél veel plezier in Bonaire met de meiden van daar !!

    Liefs van Evelien

  • 27 September 2013 - 00:09

    René:

    ha monica, he he eindelijk weer een verhaal;) had het er laats nog over met marian,telkens kijken als er een verhaaltje staat maar niks haha maar daar is ze dan. Zo te lezen ben je al aardig ingeburgerd en heb je daar ook een druk leven,maar dat is een goed teken. Leuk die uitspraken van de kinderen,tja daar zit wel wat in haha. dat app-je had ik van liek gekregen, dacht zal je eens plagen,echt weer iets van mij haha maar daar zit nog een verhaal aan vast maar dat vertel ik je nog wel,nou de groetjes en tot gauw weer doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Hallo Allemaal, Vanaf augustus zit ik in Aruba om les te gaan geven op een basisschool. Een unieke kans die ik met beide armen heb aangepakt. Op deze blog kunnen jullie mijn avonturen lezen. Veel plezier, Monique Smits

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 1763
Totaal aantal bezoekers 25046

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2013 - 03 Juli 2014

Aruba

Landen bezocht: